DATABASER

HEMIFRÅN

För att kunna logga in på NE.se hemifrån måste du först, när du är i skolan,  gå in på ne.se och skapa ett personligt konto. Det är viktigt att du använder din skolmail när du anger din emailadress. Med detta konto kan du sedan logga in var du än är.

Lösenord för att logga in på Britannica finns på SchoolSoft under rubriken ”Biblioteket informerar”.

I Landguiden får du tillförlitlig och uppdaterad information om alla världens länder, konflikter och organisationer. Databasen är ett mellanting mellan en nyhetstjänst och ett uppslagsverk.
En länk för att logga in på Landguiden finns på SchoolSoft under rubriken ”Biblioteket informerar”.

I ArtikelSök kan du söka i över 1300 tidningar- och tidskrifter mer än 30 år tillbaka i tiden.

Instruktioner för att logga in på ArtikelSök finns på SchoolSoft under rubriken ”Biblioteket informerar”.

ÖPPNA DATABASER

Google Scholar är Googles sökmotor för akademiska texter. Här hittar du artiklar, uppsatser, böcker etc inom alla ämesområden, och mycket av det finns tillgängligt att läsa online.

Stockholmskällan hittar du fotografier, kartor, tidningsutklipp och mycket annat arkivmaterial som rör Stockholms historia.

Project Gutenberg kan du hitta äldre litteratur (där upphovsrätten har gått ut), framför allt på engelska, som du kan ladda ner gratis, eller läsa online.